הופעה בפני קהל

עמידה בפני קהל, נאומים, פרזנטציות והצגה עצמיתכדי לעשות זאת טוב כדאי להכיר את  מזניקי הקשב, הטיפים להכנת מצגות, שפת הגוף, השיטות לשדרוג רושם ראשוני, STORYTELLING, והתמודדות עם פחד קהל ועם שאלות קשות.

סדנת 'לקחת את הבמה' מותאמת בכל פעם לתפקידי המשתתפים בה: למורים, למנהלים, לנותני שירות, למרצים ואנשי הדרכה, לאנשי שיווק ומכירה וכו'.

הסדנאות כוללות:

א: הקניית ידע - הרצאות קצרות בנושא הופעה אפקטיבית בפני קהל + סרטונים והדגמה.

ב: תרגול מעשי- כל משתתף יערוך במהלך הסדנא מספר סימולציות לנאום יצולם במעגל סגור תוך התמודדות עם שאלות.

ג: משוב אישי - נצפה בצילומים וננתח את ההופעה וניתן משוב ונערוך תרגולים נוספים לשדרוג הופעתך. 

אנחנו עורכים הכשרות להופעה בפני קהל עבור שרים, חברי כנסת, מרצים בTED, ראשי המשק, מנהלים חברות ובנקים, בכירי המגזר הציבורי, וחוקרים מעולם האקדמיה. 

                        ריכזנו עבורך כמה טיפים וקווים מנחים להופעה מוצלחת בפני קהל:

הכנה

נקודות המוצא לעמידה בפני קהל היא הקהל. השאלה היא לא מה יש לך לומר אלא מה הקהל יכול לקבל ממך? איך הקהל מרגיש עם הנושא? מה יוצא לו מלהקשיב? מה אורך הקשב? מה הידע הקודם שלו בנושא וכו'. כדאי קודם כל לחשוב על המאזינים. על פי נקודת המוצא הזו עליך להתכונן באופן הבא:

  1. לחבוש את כובע המאזין ולענות לשאלה הראשונה המרכזית שלו. מי שמקשיב לך שואל את עצמו: מה יוצא לי מזה? (נהוג לנסח זאת במילה: אמילי – ראשי תיבות של "אני מה יוצא לי?' WIIFM) עליך לתת תשובה לכך בשלבים הראשונים של ההופעה.

  2. להגדיר 3 מטרות בראי הקהל- בתום ההרצאה אני רוצה שהקהל...ידע, ירגיש, יעשה (ועכשיו: איך אני גורם לקהל שלי להרגיש זאת? לדעת זאת? לעשות זאת?)

  3. אחרי שהסתכלת על ההרצאה במשקפי הקהל להגדיר: מה המטרה שלי בפרזנטציה?

המסר המרכזי: 

בדרך כלל למרצה יש הרבה ידע אך מעט זמן. האתגר המרכזי הוא להחליט מה מכל הידע הרחב חשוב לי להעביר. לא כדאי להציף את הקהל במידע. התמצות הכרחי. לכן צריך להגדיר היטב מה הדבר המרכזי והחידוש שברצוני שהקהל ידע  ניסוח כל ההרצאה כולה במשפט אחד תמציתי ומסכם הכרחי עבורך ועבור המאזינים. זהו המסר המרכזי.

המסר המרכזי איננו מופיע רק כמסקנה בסיום של ההרצאה. להיפך. הוא צריך להופיע בתחילת הדברים ולהיות שזור לאורך כל ההופעה בניסוחים שונים ומזוויות שונות. בהכנת נאום עליך לתכנן את שתילת המסר המרכזי לאורך כל ההרצאה ובמיוחד בפתיחה ובסיום.

עקרונות להנגשת מידע לקהל:

  • ויזואליות- תמונות, אינפוגרפיקה, גרפים, סרטונים, תרשימים – מידע ויזואלי נקלט ביתר קלות מאשר מידע שמיעתי או טקטסוטאלי.

  • רלוונטיות- עליך לחבר את מה שיש לך לומר אל עולמו של הקהל ולמושגים, למקרים ולרעיונות שהם כבר מכירים.

  • חוויתיות- כדאי מאד לחשוב איך הקהל יכול להתנסות ולהיות חלק מההרצאה. שאלה, הדגמה, תרגיל, הפעלה - יש לכך דרכים רבות אבל העיקרון הוא אחד: 'במקום לספר להם על זה לתת להם לחוות את זה'.

  • פרקים - עליך לחלק לגושי ידע ולפרקים נבדלים את מה שיש לך לומר. חלוקה ברורה של ההרצאה, המצגת והרעיונות ל 3-4 נושאים וגושי ידע תקל על קליטת המידע.

 

טיפים להצגה עצמית:

הרושם הראשון מאדם נקבע בשניות הראשונות באופן רגשי וחזותי ללא ידע אמתי עליו (מעין צילום בזק הקולט ומגבש מידע על סמך מאפיינים שונים וסכמות שקיימות) לאדם נוצרת מחויבות כלפי הרושם שגיבש ולכן קשה לשנותו. ישנם מאפיינים שאינם בידינו (גיל, שם, מבנה גוף, צבע עור וכו') אך הרבה תלוי בנו לכן כדאי לתכנן ולשרדג את הרושם הראשון:

  • הגדרה- כיצד בדיוק נציג את עצמנו ובאלו מילים ותארים נבחר (צניעות אך לא הקטנה)

  • לבוש- הדבר שהכי קל לשנות ומשפיע מיידית וגם על התחושות שלנו

  • החיוך והבעות הפנים- כשאומרים שלום, בוקר טוב ותודה זו ההזדמנות לחייך.

  • היציבה הכניסה וההליכה- לתכנן את המסלול אל הבמה. לשמור על זקיפות ופתיחות

  • משפט הפתיחה- לא משאירים את המילים הראשונות ל'יד המקרה'. מתכננים במדויק.

 

 טיפים לשפת גוף:

  • לפתוח את שפת הגוף (לא להתגונן ולא להתכווץ. מהרגלים דרך הידיים ועד לגבות).

  • לדבר עם הידיים (כל עוד זה טבעי לך).

  • ליצור קשר עין (לא להפנות גב לקהל גם כשמסתכלים על המצגת).

  • להתלהב באמת ממה שיש לך לומר (נאום זה כמו 'שמיכה בחורף'- מי מחמם את מי?)

 

יש משהו שהוא 'בלתי נסלח' בהרצאה: לא משנה הניסיון שלך בפני קהל או מה הנושא והסיטואציה -  נואם שאיננו משדר עניין ולהט אמיתי בדבריו לא יצליח לעולם לגרום עניין לקהל. עליך לדבר תוך הקרנת התלהבות, עניין אמיתי ותחושה שהדברים מאד חשובים ומשמעותיים לך.

דובר שנהנה= קהל נהנה. אם זה משעמם אותך זה ישעמם את הקהל.